tiistai 6. huhtikuuta 2010

Palvelualojen viimeaikaiset kehityspiirteet

Mielestäni palvelualat ovat viimeaikoina kehittyneet teknologian kehityksen myötä siihen suuntaan, että asiakkailta odotetaan enemmän omatoimisuutta ja itsepalvelua. Henkilökohtaista asiakaspalvelua ei enää saa niin helposti ja kaikki toiminta on sähköistynyt.

Tämä on toisaalta hyvä ja toisaalta huono asia. Teknologian ja sähköistymisen myötä palvelu nopeutuu ja automatisoituu, sekä tulee turvallisemmaksi. Esimerkiksi kauppojen kassoilla olevat maksupäätteet, joihin asiakkaan tulee itse näpytellä tunnuslukunsa, ehkäisevät maksukorttien väärinkäyttöä.

Kuitenkin etenkin vanhemmat henkilöt kaipaavat henkilökohtaista palvelua, ja heidän asiointiaan sähköistyminen vain hidastaa ja hankaloittaa. Siksi jotkut yritykset pyrkivätkin erottautumaan sillä, että pysyttäytyvät vanhoissa tavoissa palvella. Tällainen teknologian kehityksestä irtaantuminen voi tuottaa menestystä tietyissä asiakassegmenteissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti